הפרעות הליכה בגיל המבוגר

הפרעות הליכה מהוות גורם שכיח להפרעה תפקודיות בגיל המבוגר. קיימות סיבות רבות להפרעות בהליכה, חלקן נוירולוגיות וחלקן לא נוירולוגיות. שליטה על הליכה ויציבה קיימת גם במרכזים במוח וגם בחוט השדרה. הפרעות הליכה יכולות לנבוע מבעיה מבודדת או משילוב של מספר גורמים.

הפרעות הליכה יכולות להתבטא במיעוט הליכה, איטיות בהליכה, חוסר יציבות, נפילות עם חבלות משמעותיות, ירידה באיכות חיים ושרידות מופחתת. כ-30% מהאנשים מעל גיל 65 נופלים בכל שנה.

בין הסיבות הנוירולוגיות השכיחות לנפילות כלולים הפרעות תחושתיות, אוטמים מוחיים, פרקינסוניזם, הפרעות בחוט שדרה, ירידה קוגניטיבית והידרוצפלוס (הרחבת חדרי המוח) .

סיבות לא נוירולוגיות להפרעות הליכה כוללות הפרעות ראייה, הפרעות אורתופדיות, מחלות ראומטולוגיות, כאבים, תופעות לוואי של תרופות, מחלות לב-ריאה.

על מנת לאבחן את הסיבות להפרעת הליכה יש צורך בלקיחת אנמנזה מפורטת וביצוע בדיקה יסודית.

יש חשיבות להבין את מאפייני הפרעת ההליכה.

מטרת הבדיקה נוירולוגית לראות האם קיימת חולשה בגפיים (האם רגל אחת או גם חולשה ביד), באיזה גפיים (חד צדדי או דו צדדי) ובאיזה שרירים. יש להעריך את מתח השרירים בגפיים. יש להעריך האם קיימת הפרעה בתחושה ברגליים (אופייני שהפרעת ההליכה תחמיר בעצימת עיניים).

יש להעריך את קצב ההליכה, אורך הצעד, המרווח בין הרגליים בעת הליכה, האם קיים טלטול ידיים, הערכת חוסר יציבות, קיפאונות בהליכה. כמוכן קיימת חשיבות לשאר הבדיקה הנוירולוגית. לעיתים קיימת מעורבות מערכות נוספות מעבר להליכה, כגון רעד בגפיים, הפרעה בדיבור, קואורדינציה, הפרעה בתנועות העיניים, הפרעה בשליטה על שתן שיכולים לסייע באיתור הסיבה להפרעת ההליכה.

בירור

הבירור בהפרעת הליכה משתנה בהתאם לאנמנזה וממצאי הבדיקה אך עשוי לכלול:

הערכה קוגניטיבית- הפרעה קוגניטיבית עשויה להתבטא בהפרעת הליכה.

בדיקות דם- להערכת רמת ויטמינים – B12, תפקודי בלוטת תריס, רמת סוכר, מחלות זיהומיות כגון סיפיליס.

בדיקות הדמיה- CT או MRI  של המוח וחוט השדרה.

EMG- יכול לסייע לאבחון הפרעות הולכה עצביות, פגיעות עצביות/שורשים היוצאים מחוט השדרה ומחלות שריר.

טיפול

הטיפול בהפרעת הליכה משתנה בהתאם לגורמים להפרעת ההליכה. במידה ונמצא גורם הפיך להפרעת ההליכה יש לטפל בו. כמוכן, קיימת חשיבות רבה למניעת נפילות וחבלות הם באמצעות פיזיותרפיה ופעילות גופנית לשיפור ההליכה והיציבה והן באמצעות שימוש באמצעי עזר למניעת נפילות (מקל או הליכון).